En återkopplingsmodell för bättre ömsesidigt lärande mellan patienter, närstående och verksamheten.
Patient- och närståendeutbildningar ger patienter kunskap för att bemästra sitt liv. Utbildningarna syftar även till ett ömsesidigt lärande mellan patienter, närstående och vårdpersonal. Det finns idag ingen modell för att ta till vara patienter och närståendes erfarenheter och kunskaper och återkoppla dessa till verksamheterna.
Målet med projektet var att ta fram en modell som gör det möjligt för verksamheterna att fånga och förstå patienters kunskaper och erfarenheter och omsätta dessa i konkreta förbättringar i vården som blir till nytta för patienten.
Under 2014 genomförde patient- och medborgarservice tillsammans med Handikappförbunden Värmland och Experio Lab ett projekt för att ta fram en återkopplingsmodell. Under fyra workshops har deltagarna som består av patienter, närstående, samtalsledare, vårdpersonal och bibliotekarier sammanförts för att tillsammans arbeta fram bättre lösningar på återkoppling till verksamheten. Mellan workshops har arbetsgruppen som består av tjänstedesigner från Experio Lab och personal från Patient- och medborgarservice arbetat med bland annat research ute på fält och att tillvarata och förädla de idéer och förslag som kommit ur workshops.
Projektet har resulterat i ett förslag på en återkopplingsmodell. I projektrapporten presenteras den som en uppdaterad version av den befintliga PNU-processen som nu även innehåller en ny funktion som möjliggör bättre återkoppling till verksamheten.
Patient- och närståendeutbildning – Återkopplingsmodellen (1,1 MB)