Hur kan spel användas som en metod för att skapa förståelse, väcka engagemang och driva utveckling framåt? Under detta Experio Exchange får vi ta del av två inspirerande exempel där spel har fungerat som verktyg för dialog och utveckling.
Sara och Nicklas från Region Värmland berättar om hur de kom på sig själva med att vuxengissa i processen med att ta fram handlingsplanen ”Barnrätt – en plan för barnets bästa” i stället för att faktiskt prata med barn och unga. För att rätta till det misstaget tog de fram ett spel i Roblox för att kunna få veta på vilket sätt barn och unga vill att vi vuxna ska arbeta med att uppfylla barnets rättigheter. De berättar om både framtagandet av spelet och vilka insikter de fick av att spela med barn och unga.
Lina från Karlskrona kommun och Louisa från Malmö stad berättar om ”budgetspelet” – ett brädspel/kortspel som utvecklats inom projektet Tidiga insikter för tidiga insatser och syftar till att förbereda verksamheter till den nya socialtjänstlagen. Spelet, som har testats av kvalitetsstrateger, verksamhetsutvecklare och ekonomer i Karlskrona, sökte nya perspektiv på budget- och ekonomistyrning för ett mer främjande, förebyggande arbete. Malmö stad inspirerades och testade spelet med sin ledningsgrupp inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Nu fortsätter spelet att spridas och utvecklas i fler kommuner. Lina och Louisa delar sina lärdomar hittills och möjligheter de ser framåt.
Välkommen att delta i samtalet – låt oss tillsammans utforska hur spel kan användas för att skapa engagemang, nytänkande och ökad systemförståelse.
Deltagare: Sara Emsevik, Barnrättstrateg och Nicklas Rask, Utvecklingsledare från Region Värmland. Lina Thorell Nordström,Verksamhetsutvecklare Karlskrona kommun och Louisa Nilsson, Tjänstedesigner Malmö Stad.
Moderator: Karin Petrusson, ExperioLab
4 april 8.30 – 9.45, Teams
Register here