Digital mätning som möjliggör återkoppling på vårdens tjänster.
Ta pulsen på vården startade våren 2015 som ett pilotprojekt på två mottagningar på centralsjukhuset i Karlstad, en mot-tagning i Arvika och på tre vårdcentraler i Värmland. Ta pulsen på vården är ett innovationsprojekt som drivs av Experio Lab. Nordic Medtest har hjälp till med tester av systemlösningen.
Tanken med mätningen är att ge patienter och närstående en möjlighet att enkelt ge feedback på vårdens tjänster, både förslag på förbättringar och positiv återkoppling. Samtidigt får vården verktyg för att systematiskt bemöta och agera på de åsikter och behov som kommer fram.
Den digitala mätningen innehåller fem frågor som slumpas fram ur ett större antal frågor. Patienten kan svara på frågorna och lämna synpunkter direkt på en skärm vid vårdbesöket eller via webbplatsen tapulsen.nu. Där kan man också se resul-taten från alla verksamheter som deltar i realtid. Patienter som ger feedback får respons antingen via webben eller mejl.
Ta pulsen på vården är i pilotdrift och kommer att utvärderas innan projektet avslutas.
Hittills är projektet uppskattat på de olika pilotenheterna. Man tycker att det ger: